De fiets, een van de meest gebruikte vervoersmiddelen in Nederland. Toch kijken we er qua onderhoud vaak amper naar om. Zolang het rijdt, is het goed, toch? Best wel zonde eigenlijk, want met een goed onderhouden fiets kan je zoveel plezier beleven en hem veelzijdiger inzetten. Dan draai je je hand ineens niet meer om voor een ritje van +10 km. We hebben het hierbij over niet-elektrische fietsen.
Anti diefstal
Als schrijver van deze blog heb ik één irritatie. Heb je net uren besteed aan onderhoud of je scheel betaald bij de fietsenmaker, wordt je fiets een week later gestolen. Super irritant en zonde van de investering. Die steen ga ik mij in ieder geval niet nog eens aan stoten. Een fiets met gps tracker is daarom echt een aanrader.
De belangrijkste tips is dus: als je goed voor je fiets zorgt heb je ook goede diefstalpreventie maatregelen genomen.
De juiste tools
De meeste fietsen maken gebruik van mechanische techniek. Dat wil zeggen, aandrijving via een ketting en remmen/versnellingen via kabels. Het is relatief eenvoudig te onderhouden techniek waarbij het juiste gereedschap al 70% van het gemak verzorgt. Met een setje imbussleutels demonteer je bijna je hele fiets. Ketting en cassette is een kwestie van de juiste tool en dan is het kinderspel. De meest voorkomende onderhoudskwesties aan je fiets zijn banden, remmen en versnellingen. Banden, remblokken en tandwielen/ketting zijn gevoelig voor slijtage. Houd deze onderdelen goed schoon en vervang ze tijdig. Youtube is your friend. Koop het juiste materiaal en investeer eenmalig in wat tools. Je zal zien dat het gereedschap je leven lang mee gaat en dan wordt vervanging kinderspel. De investering verdien je waarschijnlijk met 2 onderhoudsbeurten al terug. Je bespaart namelijk én op de arbeidskosten én je koopt je onderdelen zelf online (is voordeliger).
Een schone fiets gaat langer mee
Een piepende ketting, te zachte banden en vettige remblokjes. Het zijn eenvoudige zaken om op te lossen en het verlengt de levensduur van je onderdelen. Sterker nog, je fietst harder met minder moeite. Begin je je ketting te horen? Een drupje olie doet wonderen. Voelt je fiets zwaar met trappen? Pomp even wat lucht in de banden hij gaat weer als de brandweer. Remblokken? Easy te fiksen of te vervangen. Een setje heb je al voor circa 2 euro, dus voor het geld hoef je het niet te laten. Als je je remblokken tijdig vervangt heb je meer remkracht, fiets je veiliger en slijten andere onderdelen minder hard. Een versleten of slecht afgesteld remblokje kan namelijk aardig in je velgen vreten. Succes met het onderhoud van jouw fiets en laat gerust jouw beste onderhoudstip weten.