Trainingen zijn investeringen in menselijk kapitaal en carrières. Het geven van een training is wel een stuk moeilijker dan men denkt. Om een goede training neer te zetten heb je namelijk veel meer nodig dan alleen gedegen vakkennis. Daarom geven we je in deze blog een aantal tips om écht goed te worden in het geven van trainingen en opleidingen.
Stel concrete doelen vast
Zonder concrete doelen heb je geen focus en weet je niet waar je de training nou precies op moet richten. Het is belangrijk om concreet te maken wat je wilt dat je deelnemers leren. Op deze manier weten zij ook waarom ze bepaalde oefeningen doen. Willen jouw deelnemers wandelcoach worden? Dan is het ontzettend belangrijk dat je alle deelnemers duidelijk maakt waarom zij meedoen en wat de voordelen zijn van jouw trainingen.
Gebruik humor
Hoe serieus je training ook is, probeer altijd humor te gebruiken. Het is belangrijk om humor in je training te werken om het luchtig te houden. Wanneer de deelnemers veel informatie moeten verwerken wordt het steeds lastiger om continu geconcentreerd te blijven. Het brein heeft kleine pauzes nodig om de aandacht erbij te houden. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je als comedian je trainingen gaat geven, maar probeer eens in de zoveel tijd een flauwe grap in de groep te gooien.
Sluit je aan bij je doelgroep
Blijf altijd jezelf als trainer, maar houd rekening met alle deelnemers die jouw training volgen. Kijk altijd naar de context en zorg dat je genoeg informatie hebt verzameld. Neem bijvoorbeeld voorafgaand een vragenlijst af met vragen over de persoonlijke leerdoelen, eerdere ervaringen en te verwachten resultaten. Op deze manier weet je precies waar je doelgroep staat, wat zij verwachten en weet je hoe je hierop inspeelt. Kost het tijd? Ja. Is dat het waard? Ja!
Zorg voor autoriteit
Laat je niet te vaak onderbreken, sta in een machtige brede positie en voorkom dat je nerveus overkomt. Geef een korte inleiding over wat je allemaal hebt bereikt om je deelnemers te laten weten dat zij wat aan je hebben. Hou het luchtig en kort, want je wilt natuurlijk niet arrogant overkomen. Ga hierna snel over op wat je betekent voor het publiek.
Feedback, feedback en nog eens feedback!
Verspreid na je training een survey aan alle deelnemers en gebruik hierbij de psychologie van Cialdini. Vraag mensen van tevoren of ze feedback willen geven. Als ze ja zeggen, zijn ze eerder geneigd zich aan die belofte te houden! Je wilt jezelf namelijk verbeteren en het is belangrijk dat je iedere training weer beter bent dan de training ervoor. Luister naar je doelgroep, kom erachter waar je verbeterpunten liggen en speel hier op in. Alleen door kritisch naar jezelf te kijken, zorg je voor een betere variant van jezelf.