Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor goed resultaat. Om dit waar te maken is het belangrijk dat je je team tevreden, productief en gemotiveerd houdt. Goed leiderschap geeft een team vleugels, terwijl slecht leiderschap dit juist afremt. Wil je dus nog beter worden in leidinggeven? Lees dan snel onderstaande tips!
1. Zorg voor teambuilding
Teambuilding is gericht op teamwork en teamwork is ontzettend belangrijk voor je onderneming. Een goede en productieve samenwerking zorgt namelijk voor succes. Teambuilding activiteiten zorgen voor hechte en positieve teams die samen het succes willen bereiken. Organiseer daarom om de zoveel tijd een teambuilding activiteit voor jou en je team. Denk bijvoorbeeld aan een bushcraft cursus of een escaperoom. Hierbij is het in ieder geval belangrijk dat je team hecht samenwerkt.
2. Stem verwachtingen op elkaar af
Het is belangrijk dat je zo veel mogelijk op één lijn zit met je personeel. Laat je medewerkers daarvoor duidelijk weten wat je van hen verwacht en wat zij van jou kunnen verwachten. Op deze manier weten zij aan welke verwachtingen zij moeten voldoen. Breng deze verwachtingen onder meer aan de orde tijdens het functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek. Als je vindt dat een medewerker tekortschiet, laat dit dan op tijd weten. Daardoor komt het niet als een verrassing.
3. Houd je aan je beloftes
Wanneer je als leidinggevende steeds doet wat je beloofd, krijg je daar uiteindelijk het vertrouwen van je medewerkers voor terug. Als het onverwachts een keer niet lukt om je belofte na te komen, is het belangrijk dit tijdig aan de betreffende medewerker te laten weten. Omgekeerd verwacht je dit natuurlijk dan ook. Als het gaat om vertrouwen, snijdt het mes namelijk aan twee kanten. Maak dit altijd ook duidelijk.
4. Neem de juiste houding aan
Als ondernemer heb je een zakelijke relatie met je personeel. Dit sluit natuurlijk niet uit dat je vriendschappelijk met je medewerkers kunt omgaan. Houd alleen wel rekening met het feit dat een al te vriendschappelijke houding met medewerkers vroeg of laat tot problemen kan veroorzaken. Zo is het mogelijk dat je op een bepaald moment beslissingen moet nemen die een medewerkers je niet in dank zal afnemen.
5. Wees altijd duidelijk en transparant
Als er iets is wat belangrijk is voor vertrouwen, is dat wel het feit dat je altijd duidelijk en transparant dient te zijn. Het is soms noodzakelijk om pijnlijke maatregelen te nemen. Als het even wat minder gaat, kan het bijvoorbeeld nodig zijn om te besparen op personeelskosten. Daarbij is het verstandig om altijd duidelijk en transparant te zijn over het reilen en zeilen van je onderneming. Dat doe je dus niet alleen wanneer de zaken goed lopen, maar ook als het even wat minder gaat.