Sport is een geweldige manier om lichamelijk actief te blijven en plezier te hebben. Als je regelmatig aan sport doet, is de kans groot dat je beter wilt worden in je favoriete of welke activiteit dan ook, zelfs als je niet aan wedstrijden meedoet. Het maakt niet uit welke sport je beoefent, je kunt jezelf helpen je vaardigheden en prestaties te verbeteren door effectief te oefenen en een gezonde levensstijl aan te houden.

HET STIMULEREN VAN JE TRAINING DOOR EEN GEZONDE LEVENSSTIJL

1 BRANDSTOF MET DE JUISTE VOEDING 

Het eten van een dieet dat rijk is aan vitaminen en voedingsstoffen kan je helpen je trainingssessies van brandstof te voorzien en je op je beurt helpen beter te worden in je sport. Voedingsmiddelen die matige hoeveelheden vet bevatten en rijk zijn aan complexe en eenvoudige koolhydraten zijn goede keuzes om je trainingen van brandstof te voorzien.

2 CONSUMEER KOOLHYDRATEN EN EIWITTEN

Je zult een gezonde mix van koolhydraten en eiwitten willen eten voor optimale prestaties. Deze kunnen helpen om je training van brandstof te voorzien en je botten en spieren op te bouwen, wat je kan helpen om beter te worden in sport

  • Je wilt zowel complexe als eenvoudige koolhydraten eten, die je lichaam kan verbranden als brandstof. 
  • Je moet wat koolhydraten eten als je langer dan een uur aan het sporten bent. 
  • Eiwit helpt spieren groeien en weefsels herstellen, wat je kan helpen om beter te worden in een sport. 

3 EET VOLDOENDE VITAMINEN EN VOEDINGSSTOFFEN

Een belangrijk onderdeel van het stimuleren van jouw training is het binnenkrijgen van voldoende vitaminen en voedingsstoffen om je gezondheid op peil te houden. Als je dagelijks voedingsmiddelen uit de vijf voedselgroepen eet, zou je genoeg voedingsstoffen binnen moeten krijgen. De vijf voedselgroepen zijn: fruit, groenten, granen, eiwitten en zuivel.

  • Eet 1-1,5 kopjes fruit per dag
  • Eet 2,5-3 kopjes groenten per dag. Zorg ervoor dat je varieert in de groenten die je kiest, zodat je een scala aan voedingsstoffen binnenkrijgt.
  • Eet ongeveer 5-8 ons granen per dag, waarvan ½ ons hele granen moeten zijn. Voedingsmiddelen zoals bruine rijst, volkoren pasta of brood bevatten complexe koolhydraten om je training van brandstof te voorzien
  • Neem 5-6,5 ons proteïne per dag. Proteïne helpt bij het opbouwen en herstellen van spieren.
  • Drink of eet dagelijks 2-3 kopjes zuivel. Zuivelproducten kunnen je helpen sterke botten en spieren op te bouwen en te behouden.

4 HYDRATEER GOED

Een goede hydratatie kan je lichaam helpen optimaal te functioneren, wat op zijn beurt je atletische prestaties kan verbeteren. Zorg ervoor dat je elke dag voldoende vloeistoffen binnenkrijgt om je regelmatige training een boost te geven.

  • Vrouwen moeten minstens negen kopjes water per dag drinken en mannen moeten streven naar 13 kopjes. Als je erg actief bent, kan het echter zijn dat je tot 16 kopjes water per dag nodig hebt om je hydratatie op peil te houden.

Je houd misschien ook van..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *